בתקופה האחרונה מתרבות ההערכות כי המשק הישראלי נמצא לקראת תקופת האטה. תקופה כזו דורשת היערכות והתייחסות מיוחדת מצד העסק הקטן והבינוני, ויכולה, בתנאים מסוימים, להפוך אף להזדמנות עסקית.
משמעותה של האטה, מבחינת העסק, הנה בראש ובראשונה ירידה בביקושים. ירידה זו משמעותית במיוחד בעסקים אשר מספקים מוצרים ושירותים שאינם חיוניים או שניתן לוותר עליהם בקלות יחסית. לירידה זו בביקושים עשויים להתלוות מהלכים נוספים של לחץ מצד הבנקים ומאמצי מכירה מפתים של ספקים, הנמצאים גם הם תחת אותן השפעות.
על מנת להיערך בצורה נכונה לתקופה של האטה כלכלית, יש להרחיב את היכולת של העסק להתמודד עם שינויים בטווח זמן קצר, כלומר: להרחיב את טווח הגמישות שלו. כמו כן יש ליצור רזרבות שיאפשרו התמודדות עם משברים זמניים או ארוכי טווח, ויתנו לעסק את מרחב הזמן הנדרש להשתנות ולהתאים את עצמו לסביבה העסקית החדשה.
ההיערכות הנדרשת של העסק הנה במספר היבטים:
ספקים
o הימנעות מהתקשרויות לטווח ארוך או מחוזים שנתיים הדורשים תשלומים מראש ומשיכת סחורה בהתאם לצורך.
o עמידה וסירוב לעסקאות אשר אין בהן צורך אמיתי מבחינת מכירות העסק, גם אם הן בתנאים מפתים.
o בדיקת יציבותם של ספקים מרכזיים באמצעות מאגרי מידע עסקי.
מלאי
o הקטנת מלאים והחזרת סחורה לספקים במידת הצורך והאפשרות.
o מעבר לשיטות ניהול מלאי ומעקב שוטף אחר רמות מלאי.
o היפטרות ממלאי מת בעסק.
לקוחות
o בדיקת יציבותם של לקוחות מרכזיים באמצעות מאגרי מידע עסקי.
o התאמת רמת האשראי הניתן ללקוח להיקף הפעילות איתו ולרמת הסיכון שלו.
o בדיקת הרווחיות הנגזרת מכל לקוח.
פיננסי
o הכנת תחזית תזרים מזומנים ובחינת נקודות הזמן בהם יידרש מימון לעסק. התזרים צריך להיות מבוסס על הנחות מחמירות לגבי תקבולי העסק.
o מעקב שוטף אחר תזרים המזומנים בפועל.
o יצירת רזרבות כספיות לצורך התמודדות עם תקופות בהן עשויה לחול ירידה בהיקפי הפעילות.
o הימנעות מהשקעות לא הכרחיות אשר עשויות לא להחזיר את עצמן במקרה של ירידה בהיקפי הפעילות או שינויים בסביבה העסקית.
o עדכון הבנק באופן רציף במצב העסק ובצפוי לו. חשוב לזכור כי במקרים מסוימים ניתן לגייס את הבנק לסייע לעסק בתקופות משבר, אך רק כאשר מכינים אותו מראש, שומרים אותו בתמונה ולעולם לא מפתיעים אותו.
שיווק
o בחינה מחודשת של הסביבה העסקית וההזדמנויות העסקיות העשויות לעלות מהשינויים בה.
o דירוג קהלי היעד מולם פועל העסק בהתאם לכדאיות העבודה מולם ובניית תכנית שיווק בהתאם לדירוג זה.
o חשוב לדעת כי בעסקים רבים, תקציב השיווק הנו הראשון להיפגע כאשר קיימים אילוצים כספיים. פגיעה בתקציב השיווק הנה לרוב טעות אשר התשלום עליה הנו בטווח הבינוני והארוך ורצוי להימנע ממנה.
בטווח הארוך, עסק אשר יגלה יכולת שרידות טובה יותר בתקופת האטה, עשוי לצאת ממנה מחוזק ובעל מעמד טוב ויציב יותר בשוק, בייחוד אם חלק ממתחריו לא נערכו כראוי ונפגעו או נעלמו בתקופה זו.
משמעותה של האטה, מבחינת העסק, הנה בראש ובראשונה ירידה בביקושים. ירידה זו משמעותית במיוחד בעסקים אשר מספקים מוצרים ושירותים שאינם חיוניים או שניתן לוותר עליהם בקלות יחסית. לירידה זו בביקושים עשויים להתלוות מהלכים נוספים של לחץ מצד הבנקים ומאמצי מכירה מפתים של ספקים, הנמצאים גם הם תחת אותן השפעות.
על מנת להיערך בצורה נכונה לתקופה של האטה כלכלית, יש להרחיב את היכולת של העסק להתמודד עם שינויים בטווח זמן קצר, כלומר: להרחיב את טווח הגמישות שלו. כמו כן יש ליצור רזרבות שיאפשרו התמודדות עם משברים זמניים או ארוכי טווח, ויתנו לעסק את מרחב הזמן הנדרש להשתנות ולהתאים את עצמו לסביבה העסקית החדשה.
ההיערכות הנדרשת של העסק הנה במספר היבטים:
ספקים
o הימנעות מהתקשרויות לטווח ארוך או מחוזים שנתיים הדורשים תשלומים מראש ומשיכת סחורה בהתאם לצורך.
o עמידה וסירוב לעסקאות אשר אין בהן צורך אמיתי מבחינת מכירות העסק, גם אם הן בתנאים מפתים.
o בדיקת יציבותם של ספקים מרכזיים באמצעות מאגרי מידע עסקי.
מלאי
o הקטנת מלאים והחזרת סחורה לספקים במידת הצורך והאפשרות.
o מעבר לשיטות ניהול מלאי ומעקב שוטף אחר רמות מלאי.
o היפטרות ממלאי מת בעסק.
לקוחות
o בדיקת יציבותם של לקוחות מרכזיים באמצעות מאגרי מידע עסקי.
o התאמת רמת האשראי הניתן ללקוח להיקף הפעילות איתו ולרמת הסיכון שלו.
o בדיקת הרווחיות הנגזרת מכל לקוח.
פיננסי
o הכנת תחזית תזרים מזומנים ובחינת נקודות הזמן בהם יידרש מימון לעסק. התזרים צריך להיות מבוסס על הנחות מחמירות לגבי תקבולי העסק.
o מעקב שוטף אחר תזרים המזומנים בפועל.
o יצירת רזרבות כספיות לצורך התמודדות עם תקופות בהן עשויה לחול ירידה בהיקפי הפעילות.
o הימנעות מהשקעות לא הכרחיות אשר עשויות לא להחזיר את עצמן במקרה של ירידה בהיקפי הפעילות או שינויים בסביבה העסקית.
o עדכון הבנק באופן רציף במצב העסק ובצפוי לו. חשוב לזכור כי במקרים מסוימים ניתן לגייס את הבנק לסייע לעסק בתקופות משבר, אך רק כאשר מכינים אותו מראש, שומרים אותו בתמונה ולעולם לא מפתיעים אותו.
שיווק
o בחינה מחודשת של הסביבה העסקית וההזדמנויות העסקיות העשויות לעלות מהשינויים בה.
o דירוג קהלי היעד מולם פועל העסק בהתאם לכדאיות העבודה מולם ובניית תכנית שיווק בהתאם לדירוג זה.
o חשוב לדעת כי בעסקים רבים, תקציב השיווק הנו הראשון להיפגע כאשר קיימים אילוצים כספיים. פגיעה בתקציב השיווק הנה לרוב טעות אשר התשלום עליה הנו בטווח הבינוני והארוך ורצוי להימנע ממנה.
בטווח הארוך, עסק אשר יגלה יכולת שרידות טובה יותר בתקופת האטה, עשוי לצאת ממנה מחוזק ובעל מעמד טוב ויציב יותר בשוק, בייחוד אם חלק ממתחריו לא נערכו כראוי ונפגעו או נעלמו בתקופה זו.
אמיר כבירי הוא יועץ עסקי המתמחה בייעוץ ובליווי כלכלי ועסקי של חברות ועסקים. התמחות בפיתוח עסקי, הקמת עסק, הכנת תכניות עסקיות, גיוס מימון, תכניות הבראה והתייעלות לחברות בקשיים ושירותי ניהול במיקור חוץ
http://www.kabiri.co.il
דוא"ל amir@kabiri.co.il
http://www.kabiri.co.il
דוא"ל amir@kabiri.co.il